عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 25 دی 1392
بازدید : 1649
نویسنده : لارستان بزرگ

لزوم تفاوت نگرش در طرح­های شهری میان بافت تاریخی

              ارزشمند و محدوده­های جدید شهر

                               سامان کارگر/ کارشناس ارشد مرمت

 

پيش‌تر ذكر اين نكته لازم به نظر مي‌رسد كه هدف اين نوشتار ارائه‌ي يك راه‌كار به صورت مستقيم و بي‌پرده براي طرح‌هاي زيباسازي در محدوده‌ي جديد شهر و يا بافت تاريخي فرهنگي نيست و تنها تاكيد آن بر تفاوت نگرشي است كه ‌مي‌بايست براي طرح اين دو همنشين داشت.

هرگاه تفكر، تصور و يا طرحي در خصوص موجوديتي مثل شهر بر ذهن مي‌‌گذرد، مي‌بايست پيش‌تر تعريف و يا مفهوم موضوع كه در اينجا شهر است داشت و شهر را از منظر مختلف بررسي نمود. و براي اين تعريف، گزيري جز بازشناسي عوامل پيدايش  و شاخص‌هاي محيطي براي ايجاد اين نهاد نيست. عواملي كه در وهله‌ي نخست براي رفع نيازهاي اصلي و اوليه و بعدتر نيازهاي ثانويه است و اين‌ها نمودي در بسترگزيني و ايجاد فضاهاي كالبدي دارند. شهر با تفكر و مكان گزيني عده‌اي كه بعدتر ساكن آن مي‌شوند به وجود مي‌آيد و آن‌هم نه به يك باره بلكه با گذشت زمان و با طي سلسله مراتب تكميل و تكوين. مادام كه زندگي در اين مجموعه‌‌ي زيستي وجود دارد اين رشد و تكوين ادامه خواهد داشت مگر اين‌كه اين هسته به ناگهان بنابر دلايل اقليمي، جغرافيايي، سياسي و اجتماعي رها شود و يا از بين برود. اما شكل و نوع آن بسته به شرايطي نظير اجتماع، ارتباطات، فرهنگ، تجدد و ... تغيير مي‌كند. گسترشي كه ابتدا با نظمي اندام‌واره و ارگانيك و بيشتر متكي بر نيازها و نگرش‌هاي احساس شده است



:: موضوعات مرتبط: مدیریت شهری , ,
:: برچسب‌ها: لزوم تفاوت نگرش در طرح­های شهری میان بافت تاریخی ,
تاریخ : چهار شنبه 25 دی 1392
بازدید : 2323
نویسنده : لارستان بزرگ

 لزوم تعریف مدل برای زیباسازی شهر

 

                                              ربابه غلامزاده / کارشناس صنایع

 

حقیقت آن است که زیباسازی شهرها مقوله ای بسیار مهم، ضروری و کاربردی است که معمولا برای دستیابی به آن تلاشهای متنوع و گسترده ای صورت می گیرد، اما نتیجه به سختی به دست می آید.

 

* تلاش برای زیباسازی چهره شهرها را می توان به دو موضوع عمده تقسیم کرد:

 

1)      پیراستن چهره شهر از عوامل ناهمگون و نازیبا

2)      ایجاد مناظر و نماهای زیبا و مفرح



:: موضوعات مرتبط: مدیریت شهری , ,
:: برچسب‌ها: لزوم تعریف مدل برای زیباسازی شهر ,
تاریخ : چهار شنبه 25 دی 1392
بازدید : 2100
نویسنده : لارستان بزرگ

  ارزشمندی در مبلمان شهری

 

                                                      حسین علی آبادی / کارشناس طراحی صنعتی

 

مبلمان شهری به دلیل تنوع، تعدد و حضور پررنگی که در جای جای شهر دارد درفضاسازی شهری نقش موثری را ایفا می کند اما سوالی که مطرح می شود این است که ما در مبلمان شهری به دنبال چه هستیم؟ هدف در طراحی مبلمان شهری چیست ؟ و چه مبلمانی را مبلمان ارزشمند می توان دانست؟

وقتی در مبلمان شهری صحبت از ارزش می شود، مباحثی مثل ارزش اقتصادی، ارزش هزینه ای و ارزش کاربردی در ابتدای امر به ذهن خطور می کند، اما مسلما مباحث و نکات بسیار ارزشمندتری نیز در این زمینه وجود دارد مباحثی چون هویت طرح ها و سازگاری با بعد معنوی انسانها که امروزه در بسیاری موارد شاهد به فراموشی سپردن آنها هستیم.

آنچه که مسلم است در طراحی مبلمان شهری موجود تنها به موضوع کاربرد صرف توجه شده است، با این همه در این بخش نیز بسیار ضعیف عمل شده است. به عبارتی دیگر در بخش ارزشی که تنها نگاه به جنبه عملکرد دارد، فقط رضایتمندی استفاده گر در حد استفاده صرف از مبلمان مطرح است. در صورتی که
 می دانیم یک محصول در اطراف خود با ایجاد فضای هاله تاثیرات متفاوتی را بر استفاده کنندگان، عابران، رانندگان و ... خواهد گذاشت. لذا توجه به جنبه های دیگر ارزشی در طراحی مبلمان شهری امری الزامی است.



:: موضوعات مرتبط: مدیریت شهری , ,
:: برچسب‌ها: ارزشمندی در مبلمان شهری ,
تاریخ : چهار شنبه 25 دی 1392
بازدید : 2189
نویسنده : لارستان بزرگ

  طراحی شهری متناسب با ماهیت شهر   

                                   

                                          سید مجتبی عظیمی / کارشناس عمران

 

اولین چیزی که پس از شنیدن نام شهرها در اذهان عمومی تداعی می شود ماهیت آنهاست، که ممکن است اقتصادی، صنعتی، تاریخی و ... باشد. نکته حائز اهمیت آن است که می باید طراحی شهرمان را بر اساس ماهیت آن انجام دهیم. اگر شهر ما تاریخی است بهترین حالت یا گزینه آن است که ما چهره و نمای شهر را بر اساس مستندات تاریخی، باستانی و فرهنگی بسازیم، به طور مثال در شهرهای کویری در نماهای بیرونی ساختمان از کاهگل و یا خشت و گل استفاده شود و بهتر است برای کفپوشهای پیاده رو از خشت و آجر پخته (آجر قزاقی) استفاده کنیم چنانچه در بعضی شهرهای دنیا نیز چنین استفاده هایی در نما و پلان مشاهده می شود.



:: موضوعات مرتبط: مدیریت شهری , ,
:: برچسب‌ها: طراحی شهری متناسب با ماهیت شهر ,
تاریخ : چهار شنبه 25 دی 1392
بازدید : 1971
نویسنده : لارستان بزرگ

  ابزارهای زیباسازی شهر

 

                                  مرضیه حاصلی / کارشناسی ارشد معماری

 

توجه به مقوله زیبایی شهری امری است در جهت پاسخگویی به نیازهای روحی و روانی شهروندان در محیط های شهری که خصوصا در جهان امروز به سبب تغییر شیوه های زندگی و ظهور نیازهای جدید بیش از گذشته پرداختن به این مساله لازم به نظر می رسد. چنانچه شهر را در رویکردی انسان شناختی معلول زیست انسانها در محدوده جغرافیایی مشخصی بدانیم آنچه سبب هویت یافتن این محدوده می گردد انسان و مسائل مربوط به آن چون فرهنگ و ویژگی های فرهنگی و اعتقادی آن است، بنابراین زیبایی و تعاریفی که از زیبایی در فضاهای شهری ارائه می شود تحت تاثیر فرهنگ ها و مدل های فرهنگی حاکم در هر شهر قرار می گیرد که بر این اساس مفهوم زیبایی و تعابیر و تعاریفی که از آن می شود تغییر پذیر و نسبی خواهند بود اما در این میان عواملی وجود دارند که به عنوان مظاهر زیبایی شهری در همه جا شناخته می شوند که عبارتند از: رنگ و نور، فرم، مواد و مصالح (جنس) که البته تاثیرگذاری و تاثیرپذیری فرهنگ را نمی توان در کاربرد آنها نادیده گرفت.



:: موضوعات مرتبط: مدیریت شهری , ,
:: برچسب‌ها: ابزارهای زیباسازی شهر ,
تاریخ : پنج شنبه 24 دی 1392
بازدید : 2872
نویسنده : لارستان بزرگ

                                          

 



:: موضوعات مرتبط: عکس , ,
:: برچسب‌ها: تصاویر محرم 92 در لارستان/سری چهارم ,
تاریخ : پنج شنبه 5 دی 1392
بازدید : 3871
نویسنده : لارستان بزرگ

تصاویر محرم 92 در لارستان/سری سوم

                                         

ارسال توسط علی از اعضای وبلاگ

 بقیه در ادامه مطلب ..



:: موضوعات مرتبط: عکس , ,
:: برچسب‌ها: تصاویر محرم 92 در لارستان/سری سوم ,
زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com