عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 24 اسفند 1390
بازدید : 1239
نویسنده : لارستان بزرگ
سخنی در باب تشکیل استان لارستان؛ شهرستان لارستان تا پیش از ارتقا بخش های گذشته خود تنها شهرستانی بود که در سطح کشور بیشترین تعداد بخش و دهستان را شامل می شد؛ لارستانی که به تنهایی از چندین استان و کشور از لحاظ وسعت و جمعیت برتر بود.

:: موضوعات مرتبط: استان لارستان , ,
:: برچسب‌ها: , لارستان کهن , استان لارستان , سخنی در باب تشکیل استان لارستان , مشکلات تشکیل استان لارستان , ,
تاریخ : شنبه 24 اسفند 1390
بازدید : 1625
نویسنده : لارستان بزرگ

نگاهی به تاریخچه تقسیمات کشوری در ایران

 بر اساس اخرین تقسیمات اداری کشور ایران از 31استان، 382 شهرستان، 951 بخش، 1113 شهر و 2465 دهستان تشکیل شده است .  ایران تا قبل از برقراری حکومت مشروطه فاقد تقسیمات کشوری بوده و طبق اولین قانون تقسیمات کشوری که در سال 1286 ه.ش به تصویب رسید، ایران به چهار ایالت"اذربایجان" ، "فارس"، "خراسان" و "کرمان و بلوچستان" تقسیم و هر ایالت به چند ولایت حاکم نشین و هر ولایت به چند بلوک نایب الحکومه نشین تقسیم می شد.



:: موضوعات مرتبط: استان لارستان , ,
:: برچسب‌ها: , تقسیمات کشوری , تاریخچه تقسیمات کشوری در ایران , ,
تاریخ : پنج شنبه 9 اسفند 1390
بازدید : 2171
نویسنده : لارستان بزرگ

بلوک لارستان در فارسنامه ناصري

مع القصه، نان خورش اهالي "خطه لار" از درويش و مالدار، نيازمند و بي نياز، " ماهي ابه " است كه مساكين در هرشب و روز ان را خالص نان خورش كنند و دولتمندان روغن گرم كرده وو ابليمو مخلوط كرده، صرف نمايند و اگر چندين قسم خوردني و طعام ديگر در سفره باشد، جز اعظم ان سفره "ماهي ابه" بايد شود و ان را در كتاب طب "صحنا" گويند و براي ان منافعي نويسند.

و طريق ساختن ان چنين است كه يك من ماهي "متو" از سر و دم پاك كرده، كوبيده با يك من و نيم اب و نيم من نمك، اميخته يك ماه يا بيشتر يا كمتر بر افتاب گذارند، پس ان را به دست ماليده، با پارچه صاف كرده نيم من خردل صاف كرده، كوبيده و هفتاد مثقال بر انها افزوده، چند روز ديگر بر افتاب گذارند، پس به اندازه خواهش نان خورش كنند.

و ماهي "متو" به ضم ميم و تادو سكون نوعي ماهي دريايي است كه هر يكي به اندازه دو بند از انگشت ادمي باشد و در سواحل درياي فارس از بندرعباس تا بندر كنگان فراوان است.

در هر دامي كرورها گرفته، به افتاب خشك كرده، به اطراف لارستان تا گله دار و جهرم و داراب برده، "ماهي ابه" سازند و زراعت خردل جز در نواحي لار جاي ديگر از فارس نباشد.

ادامه دارد ....



:: موضوعات مرتبط: فرهنگ لارستانی , ,
:: برچسب‌ها: , فارسنامه ناصری , بلوک لارستان , نان خورش اهالی لارستان , نواحی صید ماهی متو از بندرعباس تا بندرکنگان , ,
تاریخ : 9 اسفند 1390
بازدید : 2290
نویسنده : لارستان بزرگ
زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com